Heia NNF

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Heia NNF

Postby atlecm » Wed Jan 18, 2006 12:03 pm

Ok, først så har jeg ikke peiling på om forkortelsen er riktig, men det skal være Norges Naturvernforbund.

Ja, de mener at "allværsjakker" bør forbys. Vi blir sterile av de. Uff. De inneholder fluorforbindelser som er farlige.

Altså; ikke spis Norrønajakka di!!
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

apropos giftig

Postby Magnar » Wed Jan 18, 2006 9:01 pm

Det er godt å vite at folk kan bruke tid og penger på å forske på slike ting. hvor hadde verden vært uten aktivister som finner ut ting om allværsjakker og andre ting.

men siden vi først diskuterer giftig vil jeg gjerne få innspill på hva folk kan finne ut om at verdens giftigste edderkopp bor... I Norge. den er allment kjent som stankelbein. Altså denne rare lille knotten med lange bein. vet ikke helt hvor jeg har det fra, men det skal visst være fakta.
Og det er faen meg sant
Magnar
Aktiv poster

Postby atlecm » Thu Jan 19, 2006 10:21 am

Velkommen til forumet!!

Stankelbein (Tipulidae)

Det er funnet 35 arter i Norge, men bare 7-8 arter lever fritt i vann. De fleste artene er landlevende.Størrelsen varierer mye.

Det engelske og amerikanske ordet for stankelbein er Daddy long legs.

Larven, som ligner en stor tykk mark, er tilgjengelig for fisk der den kryper på bunnen. De kan være 5-6 cm lange. De lever i de fleste vannmiljøer, både strømmende og stille vann. Fargen er ofte beige, oliven, grå eller svak orange.
Larvene kryper opp på stranden og forpupper seg nedgravd i strandsonen. De er da ikke tilgjengelig for fisk. Derimot som ferdig vinget insekt er stankelbein en saftig matbit for fisk.

Ved eggleggingen flyr insektet over vannet og legger sine egg ved å dykke bakkroppen ned i vannet. Deretter dør de og blir ofte liggende på vannet som godbit for fisk.

Fritt klippet fra http://www.fluefiske-nord.no.

http://www.miljolare.no sier litt annet:

Stankelbein omfatter ca. 250 arter i Norge. De varierer i størrelse fra 65 mm ned til 15 mm i vingespenn. Larvene er gravende, og landlevende arter kan gjøre skade på planterøtter. De vannlevende larvene kan grave seg ned i gytegroper og spise fiskeegg. De er regnet som en viktig predator på lakseegg.

Ellers så må vi ikke glemme Bippe.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Re: apropos giftig

Postby Kjetil » Thu Jan 19, 2006 12:27 pm

Magnar wrote:Det er godt å vite at folk kan bruke tid og penger på å forske på slike ting. hvor hadde verden vært uten aktivister som finner ut ting om allværsjakker og andre ting.

men siden vi først diskuterer giftig vil jeg gjerne få innspill på hva folk kan finne ut om at verdens giftigste edderkopp bor... I Norge. den er allment kjent som stankelbein. Altså denne rare lille knotten med lange bein. vet ikke helt hvor jeg har det fra, men det skal visst være fakta.

Mythbusters tipper jeg de hadde en test på akkurat denne myten om at stankelbein var farlige.

Tror konklusjonen ble at giften var veldig giftig men at mengden er latterlig liten, i tillegg har de ikke hogg tenner som kommer igjennom huden vår engang.
Kjetil
Veldig aktiv poster

Hmmm...

Postby Magnar » Thu Jan 19, 2006 2:05 pm

Takker for raske svar. godt å vite at man ikke må vente ukesvis på svar her. Og når Kjetil sier det, så var det sikkert der jeg så det. Noen andre som har vært på kino i det siste? Var og så The ice Harvest her en dag. Klausen? hva gav du filmen? hehe... noen som har forslag til gode filmer man kan se når som det snør og er generelt trist stemning? Jeg må få lov til å anbefale "stealth" sannsynligvisen av de dårligste filmene noen sinne. ellers så gleder jeg meg stort til å diskutere verdensproblemer i dette fantastiske forumet.

noen som har sysnpunkter på dagens innvandringpolitikk. noe som intresserer meg nå om dagen. Noe slikt som 75% av kriminaliteten i Norge begås av innvandrere og flyktninger. Hva skal pengene gå til? Mesta veireklame eller kriminelle. jeg er lei.
Og det er faen meg sant
Magnar
Aktiv poster

Re: Hmmm...

Postby atlecm » Thu Jan 19, 2006 5:30 pm

Magnar wrote:Noen andre som har vært på kino i det siste? Var og så The ice Harvest her en dag. Klausen? hva gav du filmen? hehe... noen som har forslag til gode filmer man kan se når som det snør og er generelt trist stemning? Jeg må få lov til å anbefale "stealth" sannsynligvisen av de dårligste filmene noen sinne.

Nei desverre, har ikke vært på noen av de nye filmene i det siste. Den nyeste jeg har sett er vel "The hichhikers guide to the galaxy"...skremmende dårlig. Masse mangler og ting som er lagt til som ikke står i boka.
Jeg liker svenske filmer godt når jeg vil se noe vittig. "Smala Sussie" og "Mäsjævlar" er to gode jeg har sett i det siste.

Magnar wrote:ellers så gleder jeg meg stort til å diskutere verdensproblemer i dette fantastiske forumet.

noen som har sysnpunkter på dagens innvandringpolitikk. noe som intresserer meg nå om dagen. Noe slikt som 75% av kriminaliteten i Norge begås av innvandrere og flyktninger. Hva skal pengene gå til? Mesta veireklame eller kriminelle. jeg er lei.

Vi gleder oss til å høre deg komme med gode knusende meninger om hvordan redde verden. Hvis du har noen gode idèer, kan du ikke starte en ny tråd?
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Re: Hmmmmm.....

Postby agklausen » Thu Jan 19, 2006 6:20 pm

Ice Harvest? Ikke sett. Tror ikke den har gått her i det hele tatt... Og det er synd, for den ser bra ut. :wink:

Anbefalte filmer:
På kino:
Jarhead
Chronicles of Narnia
Derailed
Transporter 2

På DVD
Alle filmene du har lyst til å se, egentlig. Av nyere utgivelser kan anbefales:
Batman Begins
Sin City
Star Wars III
The Island
War of the Worlds
The Longest Yard
Wes Cravens Cursed
Valiant (orig.)
Hitchhikers Guide 2 the Galaxy

Ja, jeg anbefaler den siste der. Holder på med boka nå, og der står jo alt forklart. Den er siste ledd i en lang rekke motsigelser. Alle bøkene motsier hverandre, og filmen motsier bøkene. Derfor er de ikke like. De skal være sånn. Douglas Adams skrev det sånn. Og filmen er kul. Mye på grunn av Marvin, men jeg liker de andre rollene og jeg. Ford, Trillian, Arthur og Zaphod. En god gjeng, godt gjenskapt på film.

Forøvrig har de akkurat kommet ut av The Resturant at the End of the Universe i boka med samme navn. Genialt ordspill forøvrig.
agklausen
En av JavelForums konger

Postby atlecm » Thu Jan 19, 2006 10:07 pm

Så du liker filmen ja... Jeg har lest boka to ganger (eller...bøkene da...) og syntes filmen var litt skuffende. Det kan jo selvfølgelig være fordi jeg kunne historien så godt fra før og hadde et bilde i hodet av hvordan det skulle være. :roll:

Leser du den på norsk eller engelsk?
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

kommentar om hitchhaikers guide.

Postby Magnar » Fri Jan 20, 2006 8:32 am

Jeg måtte bare komme med en kommentar om akkurat denne filmen, for jeg mener og ha lest at filmen bare skulle være løst basert på boken, og tror skaperne gjorde det ganske klart at det ikke var noe annet. boken er vel rett og slett for omfattende.

Ps: fantastisk bok, men bør leses på engelsk.

Andre bøker det er verdt å lese: Jens Bjørneboes; bestialitetens historie.
Og det er faen meg sant
Magnar
Aktiv poster

Postby Martin » Fri Jan 20, 2006 10:16 am

Det er godt at noen i familien kan oppretholde skrivingen.

Ellers vil jeg takke for verdifull informasjon angående allværsjakker, nå skal jeg øyeblikkelig gå ut å kaste alle våre slike jakker. Kun ull og bomull med sømmer av biologisk materiale.

Skulle det være en film anmeldelse, vil jeg bare si en film du ikke må se: Matieu og korguttene; eller noe sånt. En drit kjedelig fransk film som noen av en eller annen grunn skulle se på Hovden i helgen. Klausen gav den en 8-9, og mente den var rørende........ Det syntes verken Yngvi eller jeg som er et mere normalt publikum.
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei

Postby atlecm » Fri Jan 20, 2006 10:29 am

Franske filmer ja! Der snakker vi!
DEILIG å slippe all denne amerikanske glorifiseringen av alt fra hunder til amerikanske tyver under WW2.
Gode filmer: Amaliè fra Montmatre, Piken med perleøredobb, En langvarig forlovelse, Delikatessen...ja kommer ikke på flere i farten.

PS: Noen som vet om TNF Nuptse er skadelig å spise?
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

godfilmen

Postby Magnar » Fri Jan 20, 2006 10:56 am

mitt siste innlegg blir anbefalingen av en god sær fransk film. Vi snakker her om "le grand bouffe" eller etegildet. Handlingen går stort sett ut på at 4 menn skal spise seg ihjel. kort sagt en klassiker...
Og det er faen meg sant
Magnar
Aktiv poster

Frankse filmer og bøker av ymse slag

Postby agklausen » Fri Jan 20, 2006 3:20 pm

"Le Grand Bleu" er også en fransk klassiker. Dykkefilm.

Selvfølgelig leser jeg Hitchhiker på engelsk!! Ikke noen vits i å lese den på norsk. Da risikerer du tragiske navnendringer som i de norske versjonene av Harry Potter og Ringenes Herre. Les de på engelsk, og du får et mye større utbytte av det. GARANTERT! Og du blir bedre i engelsk og, som en bonus.

Når det gjelder "Le Chorist", eller "Mathieu og Korgutten" som den heter på norsk, er det en god film. Men du bør være i rett humør for å se den. Den ér rørende Martin. Du må bare sette deg ned og se hele! Bare spør din bedre halvdel. Men det er jo en fransk film blottet for sex og pupper, så det kan jo være det som trekker ned...
Men jeg ga den bare terningkast 5 i sin tid. Det tilsvarer 7-8 på min nye skala.
agklausen
En av JavelForums konger

Når vi snakker film...

Postby Magnar » Mon Jan 23, 2006 7:04 pm

synes vi må ta litt hensyn til at alle ikke har et like objektivt syn på film som det du har Klausen. det er jo tross alt jobben din. En av dem iallefall. men nå som vi først snakker om film vil jeg jo kanskje få lov til å promotere "the ice harvest" Den har visst fått lunken kritikk, men vil jo si at Cusak sjelden gjør en dårlig rolle. men filmen minner noe om "high fedelity" i stemninga. tragisk, men likevel en merkelig morsom understemning. Hva synes dere?
Og det er faen meg sant
Magnar
Aktiv poster

Return to Åpen post