Slik
edit: Jeg skal forresten fortelle en liten historie. Den er om lillesøster og dataen hennes. Hun har en bærbar fra Dell.
Som disse pc-produsentene pleier å gjøre, var den stappet med diverse "nyttige" ekstraprogrammer da den kom. Det ene av disse programmene var en "Network Assistant", som skal gjøre det "lettere" å koble seg til internett (jeg kjenner jeg blir forbannet til og med nå mens jeg skriver her). Maskinen kom altså med ferdig installert tilleggsprogramvare, som tok seg av tilkoblingen til alt av nettverk, og Windows sin egen håndtering av dette var deaktivert. Systemet fungerte, om enn med en del irritasjonsmomenter (feks helt tilfeldige informasjonsbokser som spretter opp over det du holder på med for å fortelle at "Det er ingen problemer med nettverket" - jeg har da for f... ikke spurt heller, det funker jo!). Så kom det som fikk begeret til å flyte over - nei, koke over... En dag ringer lillesøster og forteller at hun ikke kommer på nett. Jeg prøver å gi henne en slags telefon-support, men vi finner ikke noen løsning. Etter ei uke er jeg hjemom, og ser på maskinen selv (pappa var på nippet til å sende den på reparasjon). Jeg "ser meg litt rundt", og oppdager til min store forskrekkelse følgende: Network Assistant programmet har sluttet å fungere fordi det bare var en trial-versjon som må kjøpes for å fortsette å fungere. Allikevel er Windows sin egen nettverks-funksjon fortsatt deaktivert! De som har levert maskinen "krever" altså at man betaler dem ekstra for å få lov til å fortsette å være på nett! Jeg kunne faktisk laste ned oppdateringer til dette programmet, men fikk ikke kommunisere ut med noen andre programmer, hverken spill eller nettlesere eller virusprogrammet. Jeg avinstallerte selvfølgelig denne "Network Assistant" med en gang, og lot Windows håndtere tilkoblingen. Jeg kom umiddelbart på nett, og alt funker nå bra.
så ja: programmer kan blokkere andre fra å komme på nett. Jeg vet ikke om det er det som har skjedd i ditt tilfelle, men uansett. MS er et stort selskap, og lager en del bra programmer, men de lager også en del reinspikka dritt. De har også en del 3.partsprodusenter som videre bidrar til å ødelegge ryktet deres ytterligere.
For å sjekke at det ikke bare er Opera det er noe galt med, kan du jo prøve