Mennesker som har forandret verden.

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Postby KnutK » Thu Nov 29, 2007 1:37 am

agklausen wrote:Yupp. Bare klikk på linken så ser du det. Flere historiske kilder bekrefter at han har levd og ble drept av romerne.
Jeg har på langt nær nok kunnskap til romersk historie til å mene mye om dette. At Jesus har hatt betydning og vært med på å endre verden er jo helt klart. Han hører med andre ord hjemme i tråden om han har levd eller ei. Det er mer hans evner jeg betviler.
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger

Postby atlecm » Thu Nov 29, 2007 9:15 am

Det er vel heller forfatteren av denne boka som har forandret verden...
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby agklausen » Thu Nov 29, 2007 9:38 am

Hvilken bok?
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
agklausen
En av JavelForums konger

Postby Magnar » Thu Nov 29, 2007 9:45 am

At Jesus har levd er det ingen vits å duskutere, for det finnes tusenvis av ikke kristne historiske kilder som bekrefter dette. Og Atle, hvis du mener bibelen med boka, så er jo det helt sant. Bibelen er jo satt sammen av hundrevis av usikre funn. Skrevet og omskrevet av tusenvis.
Og det er faen meg sant
Magnar
Aktiv poster

Postby atlecm » Thu Nov 29, 2007 10:20 am

Å begynne å diskutere kristendommen er vel litt for mye for min del, jeg bare napper litt i det jeg :) Alle vet jo at jeg ikke er så veldig kristen.

Boka=bibelen. Den er skrevet og omskrevet av en haug med folk opp igjennom tidene, så det er og blir ei bok. Den ble vel omskrevet et par ganger av noen keisere og paver og styr så den skulle passe bedre med hva de likte også?

Hva som er "bevist" eller ikke vet jeg ikke så mye om, men en måte som mange sier det på for å være litt forsiktige er at det har nok vært en person som gikk rundt og var veldig veltalende en gang i tiden.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby Magnar » Thu Nov 29, 2007 10:22 am

Pennen er jo tross alt mektigere enn sverdet. Og bare se hva slike karismatiske ledere har greid å utrette selv i nyere tid. Desverre mange flere med dårlige hensikter enn med gode.
Og det er faen meg sant
Magnar
Aktiv poster

Postby atlecm » Thu Nov 29, 2007 10:36 am

Det er riktig. Tenk hvor mange kriger vi hadde unngått om det ikke fantes religion her i verden.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby Martin » Thu Nov 29, 2007 10:51 am

For å komme kitt tilbake til det litt mere mikroskopiske plan; så har denne her skikkelsen formadret mitt liv endel.

Bl a mye mindre på javel etter denne flyttet inn..

Image
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei

Postby Magnar » Thu Nov 29, 2007 5:26 pm

Denne lille skruen kjenner jeg... Og dette er hvis jeg ikke husker helt feil, i en butikk i mexico:-) Han har vel gjort noen omveltninger ja...
Og det er faen meg sant
Magnar
Aktiv poster

bush

Postby Magnar » Thu Nov 29, 2007 5:32 pm

Her er en kar som har gjort litt av hvert for verdenssamfunnet.
[youtube]http://youtube.com/watch?v=BqLvBUSJucg[/youtube]
Og det er faen meg sant
Magnar
Aktiv poster

Postby Martin » Thu Nov 29, 2007 8:35 pm

Ikke bare bra ting...
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei

Postby agklausen » Thu Nov 29, 2007 10:43 pm

atlecm wrote:Å begynne å diskutere kristendommen er vel litt for mye for min del, jeg bare napper litt i det jeg :) Alle vet jo at jeg ikke er så veldig kristen.

Boka=bibelen. Den er skrevet og omskrevet av en haug med folk opp igjennom tidene, så det er og blir ei bok. Den ble vel omskrevet et par ganger av noen keisere og paver og styr så den skulle passe bedre med hva de likte også?

Hva som er "bevist" eller ikke vet jeg ikke så mye om, men en måte som mange sier det på for å være litt forsiktige er at det har nok vært en person som gikk rundt og var veldig veltalende en gang i tiden.

Du napper for å få svar, gjør du ikke? Når det gjelder historiske kilder er det plenty, både kristne og ikke-kristne. Om hvorvidt ting er omskrevet av keisere og sånn kan du sjekke på en av dine mange reiser rundt i verden hvis du skulle finne på å stikke innom biblioteket i Vatikanet. Kan jo være du stikker innom der for å se på menn i rare hatter og kapper.

Og det har forresten vært mange personer som har gått rundt og vært veltalende en gang i tiden. Teit ting å si.
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
agklausen
En av JavelForums konger

Postby atlecm » Fri Nov 30, 2007 10:06 am

agklausen wrote:Og det har forresten vært mange personer som har gått rundt og vært veltalende en gang i tiden. Teit ting å si.

Nei det syntes jeg ikke. Skulle jeg heller sagt at alt er bare tull? At alt er sikker bare funnet på av en med livlig fantasi?

Tro er ikke det om å ha noe å forholde seg til, noen retningslinjer om hvordan man skal leve livet her på jorden? Noen velger å leve etter Kristendommen, noen etter Islam, andre etter dem selv. Hvis det da er noen som har funnet på (ikke mine bastante meninger, kun tankespill) disse forskjellige trosretningene, er det så galt? Folk velger jo selv hva de vil tro på, og så lenge de trives med det de tror på og ikke plager andre med det, så er jo det greit?
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby KnutK » Fri Nov 30, 2007 10:41 am

Martin wrote:For å komme kitt tilbake til det litt mere mikroskopiske plan; så har denne her skikkelsen formadret mitt liv endel.

Bl a mye mindre på javel etter denne flyttet inn..

Jeg vet ikke om dette teller, tråden handler jo om mennesker som har forandret (hele?) verden, ikke bare Martins verden. Eller har jeg misforstått igjen?
KnutK
En av JavelForums konger

Postby KnutK » Fri Nov 30, 2007 10:54 am

Krig og fred, religion og politikk og sånnt ja...

Å si at man hadde ungått mange kriger hvis ikke religion hadde eksistert blir litt for enkelt. Verdenskrigene handlet jo ikke om religion. I Somalia, hvor nær 100% har samme religion så kriger de jo som bare det.

De kriger som forbindes med religion, typisk Israel/Palestina-spørsmålet og "krigen mot terror" handler vel så mye om motsettninger mellom sivilisasjoner/kulturer. At religion har spillt en dominant rolle i formingen av disse sivilisasjonene skal det være liten tvil om, men ikke alene.

Den som er interessert i denslags kan lese Samuel P. Huntingtons Clash of Civilizations teori fra 1993. Det er ganske facinerende å se at Huntington for snart 15 år siden forutså en del av det som har skjedd i verden de siste årene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Clash_of_civilisations
KnutK
En av JavelForums konger

PreviousNext

Return to Åpen post