Selvangivelsen

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Postby atlecm » Sat Jun 10, 2006 10:15 am

Akkurat der er jeg enig med deg Mari...
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby agklausen » Sat Jun 10, 2006 10:42 pm

Jeg har heller ikke tenkt å kjøpe de i flere utgaver. Skal bare ha alle i hardcover. Ser litt fetere ut i bokhylla da :wink:
For bøkene er faktisk bra!
agklausen
En av JavelForums konger

Postby Kjetil » Sun Jun 11, 2006 7:49 am

atlecm wrote:Vil bare si igjen: Begynn å spare i BSU, det er ingen ulemper med det. Ingen.

For dere hjemmeboere uten lån er det kanskje ingen ulemper, men har man lån er det mere lønnsomt i lengda og betale ned på dette, den dagen renta stiger og blir mye høyere i dag er det greit og ha kvittet seg med de ekstra 15000 i lån hvert år.

mulig jeg tar feil men det er uannsett slik jeg gjør det inntill noen overbeviser meg om noe annet.
Kjetil
Veldig aktiv poster

Postby atlecm » Sun Jun 11, 2006 8:51 am

Jammen Kjetil, du har jo kjøpt bolig. Har man huslån allerede så er utgangspunktet annerledes. BSU kan kun brukes til kjøp av bolig. Man kan ikke bruke pengene på noe annet. Sikkert noen som kan mer utfyllende regler her.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby mariht » Sun Jun 11, 2006 10:21 am

tror man kan pusse opp... eller du kan jo for eksempel bygge hundehus til vofsen.. det er nok ikke spesifisert å lite huset kan være
mariht
Veldig aktiv poster

Postby agklausen » Sun Jun 11, 2006 11:01 am

Støtter deg på den, Kjetil.
agklausen
En av JavelForums konger

Postby kristin » Sun Jun 11, 2006 7:21 pm

men mari, det er jo begrenset hvor mye et hundehus koster også da, og om du i det hele tatt gidder å bruke penger på det...
kristin
Begynner å komme seg

Postby atlecm » Sun Jun 11, 2006 10:01 pm

Dere tvilere og lånetakere, ta dere til til å lese dette:

Utelukkende til bolig
Pengene som spares gjennom BSU er bundet til boligkjøp eller til å nedbetale lån på en bolig du allerede har kjøpt etter at du startet sparingen. Betingelsen er at du selv skal bo i boligen du kjøper. Du kan med andre ord ikke bruke disse pengene til å kjøpe en bolig som du planlegger å leie ut.

En stor sparebøsse
Boligen er nordmenns største sparebøsse. Ingen andre spareformer er like utbredt i Norge som nettopp sparing i egen bolig. Ettersom boliger på lang sikt har steget, og fortsatt ventes å stige i verdi, har denne spareformen vist seg å være gunstig. Dette er også noe unge mennesker bør merke seg. Kanskje skal man kjøpe bolig så tidlig som mulig for å sikre seg en del av en eventuell positiv utvikling i boligmarkedet. I tilfelle vil BSU-sparingen komme godt med.

Spar maksbeløpet på 100 000
Ettersom det er mulig å benytte oppsparte BSU-penger til å nedbetale allerede etablert lån skal man tenke seg ekstra nøye om før man avslutter sparingen før man har oppnådd maksimalbeløpet. Har man økonomi som tåler det lønner det seg helt klart å låne litt mer første gang man kjøper boligen og spare helt opp til maksimalgrensen før man tar ut pengene for å nedbetale gjelden igjen. Slik får man med seg den årlige gavepakken i form av skattefordelen.

Bør ha inntekt
Ungdom uten skattbar inntekt har ingen glede av BSU. Det er først når man har inntekt som gir skatt at BSU blir ordentlig lønnsomt.

Studielån i BSU?
Undersøkelser DnB NOR for en tid tilbake gjorde, viser at en svært stor andel studenter ikke tar opp studielån i det hele tatt, eller de tar ikke opp fullt lån fordi de strengt tatt ikke trenger det. Dersom det er slik at de ikke har penger nok til å fylle BSU-kontoen for året bør de vurdere å øke studielånet for å kunne benytte BSU-gaven.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby agklausen » Mon Jun 12, 2006 2:18 pm

Hmmm.... Tankevekkende....
agklausen
En av JavelForums konger

Postby Dårris » Mon Jun 12, 2006 4:28 pm

Banken anbefalte meg å betale inn penger på BSU'en til den var full, og heller redusere innbetalingen på lånet med 1250 per mnd event kun bet renter da det er mer gunstig å sette inn pengene på BSU enn i lånet. Og sette inn alt den dagen BSU'en må opheves (øvre aldersgrense 33år).

Desuten er det lettere å få lån + at man får bedre lånebetingelse om man har egnkapital på BSU.
Dårris
Aktiv poster

Postby tiina » Mon Jun 12, 2006 7:06 pm

Men er det slik at hvis man kjøper seg bolig og begynner å ta av de oppsparte pengene må man bruke opp alt på en gang?
Hvis jeg har satt inn 75 000 kr og kjøper bolig har jeg forsatt 25 000 kr jeg kan sette inn på BSU, men om jeg kjøper en bolig å begynner å betale ned kan jeg da senere sette inn de 25 000 kronene for det gir meg jo skattelette?
vet ikke helt om jeg får fram det jeg vil, men lurte bare på det.
tiina
Aktiv poster

Postby mariht » Mon Jun 12, 2006 7:39 pm

du tenker for mye tina....
mariht
Veldig aktiv poster

Postby atlecm » Mon Jun 12, 2006 9:29 pm

Tina: Tror du kan det du sier...skulle ikke forundre meg om du kunne spare helt opp til 100 000 igjen, hvis du har tømt hele kontoen... Jeg skulle iallefall tro det. Uansett, du taper ikke på det, selv om du ikke klarer å spare hele beløpet.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby agklausen » Tue Jun 13, 2006 12:00 am

Er det ikke aldersgrense på BSU? U'en står jo for ungdom...
Men man må vel typisk i banken for å fikse sånt, må man ikke? Går vel ikke på nettbank
agklausen
En av JavelForums konger

Postby Dårris » Tue Jun 13, 2006 7:18 am

agklausen wrote:Er det ikke aldersgrense på BSU? U'en står jo for ungdom...
Men man må vel typisk i banken for å fikse sånt, må man ikke? Går vel ikke på nettbank

Boligsparetilbudet kan benyttes til og med det året du fyller 33 år. Så Klausen du har fortsatt tid til og spare noe, men du klarer neppe 100.000 :)

Ja, du må kontakte banken din.
Dårris
Aktiv poster

PreviousNext

Return to Åpen post