Nærmeste pårørende

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Postby atlecm » Wed Mar 07, 2007 6:55 pm

Kan vel være forskjellig praksis rundtomkring i landet? Eller finnes det regler på dette?

Eneste problemet jeg ser, er at hvis man (iallefall på Nokia) lagrer et nummer to ganger så kommer det ikke opp hvem som ringer...
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby KnutK » Wed Mar 07, 2007 7:24 pm

Hmm, godt spørsmål. Uten at jeg kjenner alle ambulansetjenester så tror jeg det er ganske felles praksis å overlate "oppsporing" av pårørende til andre.

Kan ikke se andre aktuelle regelverk enn bestemmelsene om taushetsplikt, men dersom en person har lagret ICE på telefonen sin så vil nok det kunne tolkes som samtykke til opphevelse av taushetsplikten.

Mari, juristen vår, hvor er du?

Med andre ord; det er nok ikke galt av meg som ambulansearbeider å ringe "ICE" nummeret på mobilen din når du ligger der og blør... Vil du at jeg skal stanse blødningen din eller rote på mobilen din der og da? MÅ pårørende varsles NÅ, eller kan det vente en time? Da får helsepersonellet jobbe "i fred"/ha fokus på pasienten den timen...pluss at man kan gi mer og korrekt informasjon når tiden er inne til det.
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger

Postby KnutK » Wed Mar 07, 2007 7:30 pm

Jeg er altså ikke imot ICE-greia, bare det at det har fått et fokus om at det er utrykningspersonell som skal ringe ICE der og da (på hendelsesstedet). Noe som igjen kan skape en forventning både hos pasient og pårørende om at dette blir gjort.

Når det brenner på dass så er det ofte (nok av) andre ting å tenke på....
KnutK
En av JavelForums konger

Postby Yngvi Freyr » Thu Mar 08, 2007 5:50 am

Kan være greit å ha lagret ICE på telefonen, men det blir ikke brukt av ambulansearbeidere i felt. Dette er til for at oppsporingen av pårørende skal bli lettere. Da er det bare å lagre. Tror jeg skal lagre det som ITN :D
Last edited by Yngvi Freyr on Thu Mar 08, 2007 9:40 am, edited 1 time in total.
Det finnes ikke problemer, bare løsninger...
Yngvi Freyr
Admiral
Admiral

Postby mariht » Thu Mar 08, 2007 8:45 am

KnutK wrote:
Mari, juristen vår, hvor er du?

jeg har ikke ikke peiling, men jeg er en racer i kjøpsrett...
mariht
Veldig aktiv poster

Postby pissboy » Thu Mar 08, 2007 2:25 pm

Du må jo bare slå opp i loven og tolke :wink:
Pissboy
pissboy
Humorist

Postby mariht » Thu Mar 08, 2007 3:40 pm

det er det du tror liksom...
mariht
Veldig aktiv poster

Postby agklausen » Fri Mar 09, 2007 2:02 pm

Personlig har tanken om å varsle pårørende aldri slått meg når jeg har vært ute på et skadested. I min verden er det en politi/sykehus/prest jobb. Alt etter som, og gjerne i samarbeid.
En annen ting er jo at om jeg hadde fått i oppdrag å finne ut av det, så hadde aldri forkortelsen ICE fått meg til å tenke på nærmeste pårørende. Navn som "mamma", "hjemme", "pappa", "søstersen", "brosjan", "pus" osv hadde nok klinge bedre i mine detektivører sånn sett. ICE er vel også et selskap som driver med trådløst nettverk, er det ikke?

Er ellers helt og fullt enig med Knut i dette.
Såvidt meg bekjent er det vel også politiet som skal identifisere en person, så hvis denne noen har bøffa mobilen som finnes på skadested, kan det fort bli litt dumt å ringe feil pårørende osv.
agklausen
En av JavelForums konger

Postby Martin » Mon Mar 12, 2007 12:35 am

Jeg tror nok at denne typen varslin ville vært i konflikt med vår alles kjære helsepersonell lov, under avsnittet om taushetsplikt. Det er selvfølgelig vår oppgave å varsle pårørende, akke ambulansen, men sykehuset, men dersom ikke pasienten han informere om hvem han/hun er, så ville det vært problematisk og ringe rundt til folk og spørre om hvem som hadde lagt inn vedkommende som ICA i lista si
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei

Postby agklausen » Mon Mar 12, 2007 1:45 am

Litt dumt å gjennomføre følgende telefonsamtale (du leser kun amb.pers sin stemme)
"Hei, frue. Det kan se ut til at Deres sønn har vært noe uheldig å kjørt bilen sin ned en skråning og skadet seg stygt. Beklager det inntrufne.
Hva heter han, forresten?
N.N. sier du? Nei, beklager, frue. Da er det nok feil. Kjenner du en N.N.?
Ikke det, nei. Merkelig... Jaja, da er det nok en annens sønn. Ha det fint"
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
agklausen
En av JavelForums konger

Postby Martin » Mon Mar 12, 2007 1:53 am

Det kan oppstå problemer her ja.
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei

Postby KnutK » Mon Mar 12, 2007 6:55 am

Hmmm, en spennede juridisk problemstilling, la oss få juristen på banen igjen.

Dette ICE-greiene må jo ses på som et ønske fra pasienten om at den/de som er lagret i telefonen under ICE skal kontaktes "in case of emergency". I praksis kun dersom pasienten selv ikke er i stand til det.

HPL§22 sier:
Taushetsplikt etter § 21 er ikke til hinder for at opplysninger gjøres kjent for den opplysningene direkte gjelder, eller for andre i den utstrekning den som har krav på taushet samtykker.

I tilfeller hvor pasienten ikke er i stand til å gjøre rede for seg vet jeg at denne § ofte tolkes dithen at man kan varsle (pårørende) dersom det ses som sannsynlig at pasienten hadde ønsket det om han var i stand til det selv.

Å lagre ICE må jo kunne ses på som samtykke i forhold til §22?

Anyway, det blir jo problematisk når man må spørre ut den man ringer for å komme frem til identiteten...
KnutK
En av JavelForums konger

Postby agklausen » Mon Mar 12, 2007 8:51 am

Bare som en digresjon har vi nå fått vår første henvendelse om ICE-nummer fra media til AMK. Syns hele opplegget er noe ræl.
Hadde jeg hatt ett ICE-nummer på telefonen, hadde det vært et nummer jeg selv ville ha ringt hvis jeg var i krise selv. Men sånn som det er nå er det langt flere enn 1 nummer jeg ringer hvis det er krise. Det kommer jo helt an på hva det er krise med
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
agklausen
En av JavelForums konger

Postby Martin » Mon Mar 12, 2007 1:16 pm

Spennende når vi får høre fra juristen vår.....

Det stemmer det som Knut sier at man kan gå ut fra at dersom den syke eller sårede ønsker det selv kan pårørende kontaktes, og det vil nok ikke bli noe problem i rettsvesenet, da loven legger opp til skjønnsmessig vurdering
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei

Postby Berge » Mon Mar 12, 2007 4:31 pm

Jeg holder meg til mamma og pappa på mobilen min!!
Berge
Beskjeden

PreviousNext

Return to Åpen post