Hepp....jo, altså.. Jeg har jo en Canon EOS 10D, gammel nå, og desverre alt for lite brukt. Når det gjelder fabrikat så har nok kanskje Canon tatt en del marked fra Nikon de siste årene, i alle fall på proffmarkedet, samt at de var tidligere ute med "digital-folke-speilrefleks" Bla. har jo Bladfyken byttet merke...mener å huske at dette mer skyldtes leveranse/service problemer hos Nikon enn rent kamerateknisk. I bunn og grunn er det vel liten forskjell på kvalitet og brukervennlighet om man setter de "tilsvarende" modellene fre N og C opp mot hverandre. Forskjellen ligger helst i hvilke knapper man trykker for å gjøre hva... dvs, bruken, noe som er en vanesak. Du må gjerne låne kameraet mitt om du vil teste litt, det ligger jo bare i skapet uansett
Når det gjelder penger så anbefaler jo de som kan det å heller legge disse i optikken enn i kamerahuset.
Optikk er en egen vitenskap, men i "gamle dager" når man brukte 35mm film så tilsvarte en brennvidde på ca 50mm normalen, dvs. at tok du bilder med en 50mm. så tilsvarte dette det øyet ser (i "zoom") dvs. over 50 = forstørrelse/tele under 50 = forminsking/vidvinkel
I den digitale verden er dette litt mer komplekst, avhengig av CCD brikken, den som "fanger" bildet. Man snakker om noe som heter crop-factor, dersom du ikke går opp på de aller dyreste kameraene som har fullformat ccd så er denne mystiske faktoren typisk 1,6. Dvs. at et objektiv med 50mm brennvidde i praksis er 50x1,6 dvs. 80... Med andre ord betyr dette at setter du en 50 mm. på feks. Canon EOS 400 så får du en del forstørrelse. Jeg har et objektiv som er fra 17-40 mm, dette vil i et kamera med med fullformat ccd, evt i et "analogt" kamera gi forminskning/vidvinkel effekt. Med min 1,6 cf/ccd dekker dette normalområdet +- litt. Med andre ord et "all round" objektiv....
Så over til lysstyrke.....jo høyere tall, jo mindre lys slipper gjenom objektivet. Lavt tall = høy optisk kvalitet = dyrt. I praksis har dette med dybdeskarphet å gjøre, høyt tall = stor dybdeskarphet, dvs du tar bilde av Martin, og ser tydelig Landcruiseren som står parkert 100m bak. (Bruker du et teleobjektiv ser det ut som om LC står 10m. bak) Tar du bilde med et av bladfykens proffobjektiver som sikkert er helt nede i 2,8 i lys så ser du kun Martin, LC er bare en svak tåke i bakgrunnen.
Så lenge du har godt lys så kan du bestemme dette selv, men når det er dårlig lys/inne så er det ikke sikkert du klarer å ta det bildet du ønsker med tanke på dybde og ikke minst lukkertid med et "billig" objektiv med feks. 5,6 i lys. Ellers så er fast lysstyrke å foretrekke fremfor variabel styrke som man har på en del zoomer.
Puhhhh....langt innlegg.
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....